2011. október 13., csütörtök

CD hallgatás otthon - Mitől más? 3.

Mitől más? sorozatunk soron következő témája az otthoni CD hallgatás. 

A Helen Doron kurzusokkal járó otthoni feladat: az aktuális CD-t háttértevékenységként (játék, fürdés közben, autóban...) vagy akár a dalokat együtt énekelve hallgassuk meg naponta kétszer. A CD-k lejátszási ideje nem több, mint 15-20 perc.

Mire jók a CD-k? 


Volt már olyan Veled, hogy hallottál reggel egy dalt a rádióban, és egész nap az ment a fejedben? Velem sokszor előfordul, szerencsés esetben olyan dalról van szó, ami tetszik is (persze többször előfordul, hogy egy bugyuta dalocska ismétlődik újra és újra a privát koncerttermemben). Azokat a részeket, aminek a szövegében nem vagyok biztos, dúdolom vagy halandzsával kipótolom. Valahogy így lehet elképzelni a gyerekeknél is. Meghallgatják a CD-t otthon, belemegy a kis fülükbe a dallam, a szöveg. Az órákon eljátsszuk, elénekeljük együtt amit otthon már hallottak. Mire újra hallja otthon, már vannak szavak, amik blablából átváltoztak valódi jelentésű, létező szavakká. (Egyik kedvencem: turn around helyett "pörgőráund" - "Hiszen körbeforgunk!")

A következő órán átismételjük a már megértett szavakat, és újakat is veszünk, lépésről lépésre tisztázva a CD hanganyagát. 
Ha valamelyik gyermek nem hallgatja otthon a CD-t, az órán először szembesül a dallal. Innentől kezdi a halandzsázást, a saját nyelvére való átírást - talán már meg is találja a jelentést, összekapcsolja a szóval. Viszont ha ezek után sem hallja otthon is a dalokat, vagy csak hébe-hóba, elfelejti, amire már rájött, hiszen nem kérdezzük tőle naponta többször mondjuk hogy "who says woof?".
Mivel a foglalkozásokon egyáltalán nem fordítunk, az órán időbe telik, mire újból elkapja a fonalat, és ezáltal nem halad olyan tempóval, mint a többiek (akik rendszeresen elvégzik a "házi feladatot").  Lehet, hogy fogalma sincs szegénykének arról, hogy mi az a train, zavarban érzi magát, és egy idő után talál mást az órán, amivel elfoglalhatja magát, ezáltal a többi gyerkőcöt is zavarva az órán.

Felnőttként valahogy úgy lehet a helyzetet a legjobban átérezni, mintha mindenféle előzetes nyelvtanulás nélkül kiraknának minket egy idegen városban, ahol körülöttünk idegen nyelven hablatyolnak. Amint meghallunk egy ismerős szót, máris kapaszkodunk belé, minél több ilyet hallunk, annál magabiztosabbak leszünk. Viszont ha nem értünk semmit, vagy csak nagyon keveset, elveszettnek érezzük magunkat. Körülbelül így érezheti magát az a gyermek, aki nem hallja rendszeresen az órák anyagát otthon is. 
Nagyszerű tanárképző tanárunk, Justyna így fogalmazott egyszer: "A Helen Doron módszerrel tanuló gyerekek heti 14+1 angolórát kapnak. 14-et otthon, CD hallgatás közben, és egyet, amikor eljönnek hozzánk a nyelviskolába."

Fontos, hogy a hanganyag ne csak nyűg legyen, hanem egy plusz lehetőség a tanulásra, akár együtt hallgatva és esetleg eljátszva otthon. Mivel minél többször hallja a gyermek az angol nyelvet, annál könnyebb dolga lesz, ezért tartjuk a napi kétszeri CD hallgatást biztos módszernek. Persze a legjobb az lenne, ha mindennap jönne hozzánk angolozni a gyerkőc - de mivel ez nem túl egyszerűen kivitelezhető, szívből ajánljuk helyette az otthoni CD-hallgatást!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése